Pages Menu
TwitterRssFacebook
Blog Marius Geanta
Categories Menu

14 Sep 2013

O temă pentru Piața Universității: noua listă de medicamente compensate

O temă pentru Piața Universității: noua listă de medicamente compensate

 

Sigur, nu credea nimeni că actualizarea se va face pe 1 aprilie 2013, prima data anunțată. Trăim în țara păcălelilor. Nici pe 1 iunie, poate doar copiii să fi crezut vorbele ministrului Nicolăescu. 1 iulie sau 1 august au fost alte termene aruncate pe piață, pe lângă care am trecut cu liniștea pe care doar sezonul vacanțelor ne-o poate da. Dar nici măcar pe 1 octombrie?

Legea tăcerii

Despre noua amânare se vorbește cu indignare, dar de multe ori în șoaptă. Industria farmaceutică nu are o voce unitară nici de această dată. Nu ne mirăm. La fel, asociațiile pacienților sunt prinse în captivitatea protocoalelor de tot felul semnate cu Ministerul. Despre mass-media, ce să mai spunem? Maidanezii și cianurile fac agenda de zile bune. Trăim într-un zgomot infernal, care acoperă perfect legea tăcerii din jurul compensării medicamentelor. Aprobată tacit, de toată lumea.

Ecuația politică

Ratarea momentului 1 octombrie poate însemna amânarea nu doar până la 1 ianuarie 2014, ci pe un termen nelimitat, greu de definit, a actualizării listei. O privire scurtă asupra realității politice ne-a arătat că am intrat deja în campania electorală pentru Prezidențialele din 2014. Plus conflictul mocnit din interiorul coaliției de guvernământ, care ar putea duce la schimbări în stuctura Guvernului în perioda următoare. Într-un context politic instabil și cu o miză atât de mare precum Palatul Cotroceni în orizontul imediat, poate fi ministrul sănătății acel kamikadze care să pună interesul pacienților în fața jocului politic? Personal, am îndoieli.

Adevărata criză a industriei

Da, abia acum începe cu adevărat criza pentru multe companii farmaceutice. Acelea care au ascultat cântecul de sirenă ministerial și și-au făcut temele în mod profesionist pentru momentul post-actualizare. Au angajat personal care urmează să se ocupe de marketarea produselor, au construit planuri de business pornind de la promisiunile ferme ale decidenților. Și descoperă acum, cu uimire, nu doar că au mai pierdut un an și că nu pot estima cât va mai dura situația actuală, dar și că este din ce în ce mai complicat să le explice șefilor realitatea din jungla românească.

Singura soluție

Pare a fi protestul în piața publică. Dar cine să-l facă, atâta vreme cât toți actorii par a se fi împăcat cu soarta?

 

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *