Pages Menu
TwitterRssFacebook
Blog Marius Geanta
Categories Menu

8 Jan 2015

De ce susțin codul de transparență ARPIM

De ce susțin codul de transparență ARPIM

 

În luna decembrie 2014, medicii din România au primit o scrisoare de informare din partea ARPIM, prin care erau informați despre noul Cod de Transparență care va guverna relațiile dintre companiile farmaceutice și profesioniștii și organizațiile din domeniul medical, începând cu anul 2015.

Pasionații de lectură pot găsi integral codul și scrisoarea ARPIM aici.  O sinteză, în filmul de mai jos:

Pe scurt: în 2016 vor fi făcute publice toate cheltuielile pe care companiile membre ARPIM le fac în acest an în relația cu medicii, farmaciștii și organizațiile medicale.

Da, momentul este istoric

Și nu a apărut peste noapte, așa cum au acuzat voci din lumea medicală românească. EFPIA (organizația europeană a industriei farmaceutice) lucrează la vedere de câțiva ani la acest proiect, a organizat numeroase dezbateri la care au participat reprezentanți ai organizațiilor profesionale europene și a lansat chiar și un website dedicat, parte dintr-o campanie globală de comunicare a reglementărilor.

Inițiativa vine într-o perioadă în care se discută din ce în ce mai mult despre creșterea transparenței cheltuielilor din sistemele de sănătate (de la achizițiile din cadrul licitațiilor din spitale până la mult-tocata temă a “plicului”), dar și despre accesul extins la datele din studiile clinice finanțate de industria farmaceutică.

Suntem contemporani cu o democratizare a accesului la informație, prin dezvoltarea mediului online, care face inutilă orice tentativă de a ascunde nu doar gunoiul, ci și curățenia, sub preș.

Companiile farmaceutice au înțeles asta înaintea medicilor.

De ce a preluat industria inițiativa?

Din cel puțin două motive.

În primul rând, devenise prea scumpă conservarea vechilor mentalități (să ne amintim doar de scandalurile de corupție care au dinamitat industria pe plan mondial, în ultimul an). Scumpă și riscantă din punctul de vedere al credibilității / imaginii publice.

Pe de altă parte, industria a acționat pentru că nu s-a găsit nimeni altcineva în peisaj care s-o facă. Nici autoritățile europene, nici Statele Membre, nici organizațiile profesionale. Nimeni nu și-a asumat rolul de a aduce lumina pe strada rău-famată din cartierul relației medic-industrie.

Mi-aș fi dorit ca, de exemplu, astăzi să pot scrie un material intitulat “De ce susțin Codul de Transparență al Colegiului Medicilor”. Din motive evidente, n-a fost cazul.

Transfer de valoare către medici. Next level

Raportul dintre medici și companii este bi-direcțional. Odată cu noul cod de transparență, nu se mai poate păstra nuanța cenușie, obținută prin combinarea albului corporatist cu negrul medical. Sau invers.

Începând din anii 90, industria farmaceutică a contribuit la creșterea sistemului de sănătate din România și dincolo de medicamentele aduse pe piață. Cu banii companiilor, perfect legal, s-au construit secții de spital, s-au dotat cu aparatură diverse cabinete sau s-a deschis orizontul educației medicale (poate chiar prea mult).

Acum, prin Codul de Transparență, industria va contribui la creșterea unui capital infinit mai valoros, pentru practica medicală, decât un dulap pentru medicamente: credibilitatea medicilor români.

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *