Pages Menu
TwitterRssFacebook
Blog Marius Geanta
Categories Menu

1 Jun 2014

ASCO 2014: despre știință, societate și valoare

ASCO 2014: despre știință, societate și valoare

Să ne imaginăm viața într-un oraș care are 50.000 de locuitori.

Pentru mine, născut în Câmpulung, nu este nimic mai simplu. Îl am în fața ochilor, pot descrie fiecare stradă, fiecare casă și aproape fiecare om. Ok, nu chiar pe fiecare, dar ați prins ideea: în genul acesta de localități, fiecare cunoaște pe fiecare, într-o comunitate care a dezvoltat, mai mult sau mai puțin voluntar, propriile reguli, moduri de viață, standarde și propria proiecție la scara mondială.

Dar cum ar fi dacă toți locuitori ai orașului ar fi implicați în managementul bolilor oncologice? Și ar fi cei mai buni din lume, lideri de opinie în oncologia medicală, chirurgia oncologică, radioterapie, anatomopatologie, genetică, sănătate publică sau management? Ei bine, atunci orașul n-ar putea avea alt nume decât ASCO. Pentru a fi primit aici, ai nevoie, în primul rând, de pasiune pentru știință. Restul se rezolvă.

O lume eliberată de teama de cancer

14asco_tb_00811

McCormick Place este numele centrului de congrese din Chicago unde anual are loc cel mai important eveniment din lume în domeniul oncologiei. Găsiți detaliile tehnice pe net, eu mă rezum a spune doar că, în sala D1, de exemplu, se poate juca fără probleme un meci de fotbal. American sau european, la alegere. Centrul are două corpuri legate printr-un coridor pe care ar trebui montate indicatoare precum cele rutiere, pentru a nu risca blocajul.

Permanent, sute de oameni își intersectează traseele, privirile și energiile, într-o mișcare browniană din care ne naște speranța de a prinde ziua în care toate formele de cancer pot fi vindecate și/sau prevenite. Acum, suntem în momentul în care, după cum afirma președintele ASCO, trebuie să ne propunem “o lume eliberată de teama de cancer”.

Medicina 4P. La ei și la noi

14asco_sm_0581

Deschiderea oficială a Întâlnirii Anuale nu are festivismul pueril al manifestărilor cu care suntem obișnuiți la noi. Sesiunea inaugurală deschide perspectiva științifică dincolo de orizontul imediat al medicinii clinice, ideile inovatoare interacționează instant, iar conceptele au o naștere naturală. Figura omului din România i-ar surprinde pe cei din jur, dacă ar fi suficientă lumină. Doar că singurele raze vin, la propriu și la figurat, din prezentări.

Motivul? Profesorul Leroy Hood, din Seattle, este invitatul special și invidiatul special, aș spune. Vorbește despre medicina 4P, timp de 45 de minute. Îmi amintesc, păstrând proporțiile, că acum 2 săptămâni, am abordat aceeași temă la o conferință din România. Am avut la dispoziție numai 15 minute. Ideile profesorului Hood prind viață în SUA, ideile noastre, asemănătoare, se vor concretiza la Centrul de Inovație în Medicină.

Un ziar din altă lume

14asco_sm_0002

Orașul ASCO se află în avangardă (aici am probat în premieră Google Glass și am văzut cum funcționează o imprimantă 3D), dar păstrează și ceva din farmecul discret al trecutului. De cum intri în complex, ești întâmpinat de proiecția peste timp a vânzătorilor ambulanți de ziare. “Ia un ASCO Daily News, neamule!”, par să spună voluntarii în spatele cărora se ridică munții de hârtie. Tipăresc zilnic, pe perioada congresului, 30.000 de exemplare.

O ediție are 4 fascicule, cu un număr total de pagini care trece de 100, în format A3, care mă face, din nou, să încerc un sentiment de invidie și furie: de ce dracu România nu este în stare să producă, măcar săptămânal, un astfel de produs media? Nu nișat pe oncologie, ci pe orice altă temă care poate aduce audiență, tiraje și bugete de advertising. ASCO Daily News, al cărei conținut nu este cu nimic mai prejos decât orice ediție specială Hipocrate pe tema oncologiei, conține reclamele tuturor marilor producători de medicamente din lume. Farma e parte din joc, dar nu face jocurile.

Diferența dintre preț și valoare

De fapt, la ASCO, fiecare își știe locul și rolul. Presa – și sunt acreditați vreo 300 de jurnaliști – are la dispoziție o sală cu vedere către lacul Michigan. Asociațiile pacienților au camera lor, la etajul 5. Și n-am auzit să amenințe cu proteste de stradă, deși problemele nu diferă prea mult. Se discută mult despre costurile terapiilor noi, despre accesul la medicamentele scumpe și despre coplata acestora, dar totul s-a plasat sub umbrela ideii de valoare. “Prețul este ceea ce plătești când cumperi. Valoarea este ceea ce primești în schimb”, spunea Warren Buffet, unul dintre cei mai bogați oameni din lume, citat de președintele ASCO. Definirea și recunoașterea valorii, un demers deloc simplu și asupra căruia voi reveni, pare a fi cheia sustenabilității sistemului de îngrijiri în oncologie. Suntem pregătiți s-o recunoaștem?

14asco_sc_0067

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *